lördag 8 april 2017

Hem............

Cypern begåvade oss med den vackraste soluppgången på tre månader såhär den sista dagen! Det är bara att tacka och ta emot. Vi njöt av den en stund innan vår dag började, med packning och städning inför hemresan. Eftersom vi inte skulle åka från Paralimni förrän 17.00 så hade vi gott om tid.

Totis, grannen, var snäll och körde oss till busstationen där vi hade tid att sitta en stund och andas innan den långa resan började.

Tänk om man ändå slapp släpa på allt bagage som ska in och ut ur bussar och taxibilar........
Till slut kom bussen som skulle ta oss till Larnaca.

Där tog vi det lugnt på en bänk vid strandpromenaden en stund innan vi drog våra tunga väskor till Tuck Inn - vi skulle äta middag. För flygmaten hoppar vi över, visa av skadan........
Pizza blev det, och gott var det. Men där och då fick vi veta att det hade varit ett terrordåd i Stockholm. Då var klockan redan 19 (hos oss), men är man på resande fot så får man inte reda på saker så snabbt.......

Vi kopplade upp oss på internet när vi kom till flygplatsen för att försöka få reda på vad som egentligen hade hänt, men nätet på flygplatsen var segare än ett vältuggat tuggummi, så det var svårt att få några detaljer. Men det viktigaste fick vi veta i alla fall, efter många försök. Bilder och filmer kunde vi glömma - de gick inte att ladda upp. Frustrerande!

Angela träffade vi på flygplatsen - hon skulle åka till Sverige för att träffa barn och barnbarn ett tag, så vi hade sällskap på Vings flyg till Göteborg. Det var vi och några till. Jag har aldrig tidigare flugit med ett så tomt plan, och inte med ett så gammat och skruttigt plan heller. Vi var 25 - 30 personer som skulle till Göteborg, de flesta hemvändande långliggare, precis som vi. Så gott om plats var det - vi fick sitta var vi ville. Eller ligga. Och eftersom flyget gick 00.40 så var det ligga som gällde, och försöka sova de där drygt fyra timmarna. Det gick väl inte så bra. Obekvämare säten har jag sällan träffat på. Men man kan ju blunda lite........

Framme på Landvetter en halvtimma senare än beräknat, antagligen p.g.a. motvind. Men det gjorde inte så mycket. Vi hade gott om tid att hämta väskor och ta flygbussen till Centralen. Där köpte vi tågbiljetter, tog en kopp kaffe och en supertorr macka från Pressbyrån (det enda som var öppen vid den tiden en lördagsmorgon) och väntade. Och väntade. På att Oslotåget skulle gå. Det stannar i Ed, och där skulle vi stiga av för att byta till nästa transport. Och i Ed, min uppväxtort, beundrade vi utsikten över Stora Le en stund........

Nästa transport var bussen till Bengtsfors. Jaha - 40 minuter på busstationen i Ed......

Framme på Bengtsfors busstation. En kvarts väntan på sista bussen som skulle ta oss ända hem till Gustavsfors. Fast den var försenad. Det behövde jag inte då, 20 minuter hemifrån! Men den kom till slut,

och strax efter halv elva på förmiddagen kunde vi vackla av utanför ICA Optimisten och dra vårt bagage resten av vägen hem! Och utanför blommade det i vår rabatt!

18,5 timmar tog resan från dörr till dörr, med 8 olika fordon: Bil, buss, taxi, flyg, buss, tåg, buss och buss. Sedan var vi hemma!

Nu ser vi på Tv för första gången på tre månader. Och allt handlar om terrorattacken i Stockholm förstås. Vi har fortfarande inte kunnat ta in riktigt vad som har hänt - jag tror att det får vänta tills i morgon. För nu är vi för trötta för att förstå.........