söndag 15 maj 2016

Pingst!


Den helgen skulle kunna gå spårlöst förbi mig, ända sedan man tog bort annandag pingst. Nu är det ju som vilken helg som helst! Om det nu inte vore för den lilla detaljen att pingst = försommar! I alla fall för mig........


Fast den började kanske inte på allra bästa sätt. 7 - 8 plusgrader som mest. Duggregn på morgonen och täta moln resten av dagen. Det blev en innedag. Fast jag fick ju klä på mig ordentligt och ta en lång upptäckarsväng mitt på dagen. I växthuset har det hänt grejor! Tommy hade satt ut plantorna medan jag var borta, och det verkar ha gått bra, med undantag för druvgurkeplantan som knäcktes och stendog! Men det gör inte så mycket - vi har satt fröer, och de har kommit upp!


Brysselkålen kommer, 


och det gör blomkålen också!


Dillen är på god väg och persiljan börjar sticka upp, den också. Fast den är ju så trög och sen! Och dill satte jag mera av idag förresten - dill kan man aldrig få för mycket av!


Vitlök och sockerärtor växer på utsidan.


De första blommorna på den tidigaste rhododendronen har börjar slå ut. Ännu är de lite rosa i kanterna, men när de är fullt utslagna är de alldeles kritvita! 


Vinbärsbusken ser ut att må bra - den blommar till och med. Kanske, kanske det blir lite bär i år om den fortsätter att gilla sin nya plats i solen!


Blommorna på det urgamla äppelträdet är på gång. Förra året fanns där inte en enda blomma. I år ser det ut att bli en vit blomsky!


Babyäppelträden som Tommy fick i födelsedagspresent ser ut att ha klarat vintern. Djuren har i alla fall inte kommit åt dem, tack vare stamskydd och nät. 


Röda rhododendron har vi. Och de är också tidiga. En är helt utslagen - fler är på g!


En (!) stor knopp på årets första pion!


Mängder och åter mängder av lök! Nu hoppas vi på bättre skörd i år - förra året fick vi minilökar.......


Jordgubbarna (och vitlöken! växer som ogräs


och smultronen har börjat blomma!


Den grekiska lövkojan tycks trivas i krukan på altanen. Nu längtar jag efter blommorna - den doften på kvällen när de slår ut är oslagbar!


Ja - det skulle möjligen vara liljekonvaljerna som kan tävla om doftupplevelse då! Hela skogsbrynet på norrsidan stugan är fullt av liljekonvaljer. Innan har det blivit mest blad och bara enstaka blommor, men i år ser det lovande ut. Kanske kan nästa helgs besökare plocka en bukett och sätta i husbilen?


Vårkragen är tidig, knallgul och blommar länge, länge!


Idag vaknade vi tidigt, trots att vi satt uppe och häckade till sent. (Melodifestivalfinal..... Varje år tänker jag strunta i det, och varje år blir jag sittande tills det är slut. Och varje år är mellanakten behållningen!) Grått var det, och kyligt var det, och TV-vädret spådde regn och fortsatt kyla under dagen. Men det där lågtrycket måste ha missat oss, för vi fick en underbar dag, med en hel massa sol och 18 plusgrader! Orkidéerna fick flytta ut, och nu hänger de där i lilleken och snurrar i vinden....... Det ska bli spännande att se om de trivs. Det är ju inte thailandsvärme direkt....... Men å andra sidan är de otroligt  blygsamma och tåliga!


Kan det bli så mycket mer försommarkänsla än med en bukett gullvivor och förgätmigej?

Oj vad det blev långt det här. Och oj så många bilder! Men ni skulle bara veta hur många fler bilder jag har från den här pingsthelgen! Fast resten ska jag nog behålla för mig själv och lägga i en egen mapp på datorn : Dokumentation: Trädgården i maj 2016......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar