lördag 2 april 2016

Trädgårdsarbete - inte!


Dagen började visserligen med uppehåll, även om det var grått och molnigt, men snart kom regnet. Det höll i sig hela dagen. Inte den bästa starten direkt...... Den stackars Dalslandsflaggan som vi hängde upp igår när vi kom slokade och krullade ihop sig i blötan.
Men det går ju att inspektera ägorna i regnjacka och stövlar. Så det gjorde jag. Och visst - det sticker upp lite gröna saker både här och där. Vitlök till exempel. 20 vitlöksklyftor planterade jag sent i höstas. Alla har kommit upp! Nu får vi vitlök i juli någon gång - förhoppningsvis! Om det nu inte blir som förra året förstås, när de flesta av våra grödor ruttnade bort i allt regn......

Vi hade väldigt fina jordgubbsplantor i höstas. Nu är de inte så fina. Rådjuren har ätit upp vartenda blad. Men de kommer nog att ta sig - åtminstone hoppas jag det! 

Man kanske skulle ta jägarexamen......?


Det första jag fick se när vi kom igår var att vår fina väggblomma från Dalarna låg på marken. Den hade tydligen blåst ner någon gång under vintern, och lite skadad hade den blivit - ett av "blombladen" hade lossnat. Men det är nog lätt åtgärdat - en liten spik bara, så blir den som ny igen!

Jaha - något trädgårdsarbete blev det inte i regnet. Men det kanske var meningen - stugan behövde ju städas efter vintern, så det fick jag ägna mig åt i stället. Ja - det mesta fick jag klart innan jag tröttnade. Det är roligare att städa när solen skiner! Men den dagen kommer väl.......

Idag åkte broder Stefan tillbaka hem till Cypern och värmen. Vi väntar fortfarande på bebis..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar