lördag 16 januari 2016

Potamos: Del ett.


Nu fick jag problem. Fast det är inget ovanligt problem för mig egentligen. Ibland, som idag, kommer jag hem med 72 bilder i kameran, och att gå igenom, kasta, komprimera blogginlägg och försöka få någon ordning på det hela utan att skriva ett evighetsinlägg med alla 72 bilderna är ett tufft arbete. Därav dagens rubrik. Jag delar upp det i stället!


Vår granne, Birgit, erbjöd oss att följa med till Potamos, en liten fiskeby inte så långt härifrån, ett par mil bara. När vi var på Cypern i juni var tanken att vi skulle åka hit, men den gången var vägen avstängd och vi tog oss aldrig ända fram. Så klart att vi tackade ja till det erbjudandet! Vi har sett bilder från fiskebyn, och dit ville vi! Den lilla vita Toyotan tog oss dit, med Birgit vid ratten, och den här gången var vägen öppen!


Här ser det mesta ut som det har gjort sedan väldigt lång tid tillbaka. Orörd natur, och ganska annorlunda natur dessutom. Och här får man inte bygga. Och naturen ska man vara rädd om - det står på skylten!


Här ligger en fiskehamn som har sett i stort sett likadan ut hur länge som helst. Gissa om Tommy var lycklig! En hamn att vandra runt i och hur mycket som helst att titta på! En stor gammal båt på land till exempel! Tommy och fiskehamnen ska få ett eget inlägg alldeles snart: Potamos: Del två!


Solen strålade från en klarblå himmel medan vi vandrade längs strandkanten och njöt av fantastiska vyer och ett hav som skiftade i alla sorters blå och gröna nyanser!


Vit, silkesmjuk strand


så långt man kan se! Birgit och jag lämnade Tommy åt hans öde ett tag. Han var nog ganska nöjd att han fick vandra omkring ensam bland alla fiskebåtar och bryggor och andas in doften av tång, salt och rutten fisk........


Vi hittade en pytteliten, antagligen urgammal kyrka! Den får också ett eget inlägg: Potamos: Del 3!


De närmsta husen låg rätt långt bort.......


Bara jag och strand och hav.....Och så Birgit som höll i kameran.......


Vi gick ganska långt. Men så småningom började vi bli hungriga - dags för lunch! Men först fick vi leta rätt på Tommy som fortfarande irrade omkring bland bryggor och båtar. Vi hittade honom i närheten av en fiskargubbe som satt där med sitt spö........


Fisk ja! Det måste man äta när man är i Potamos, på fiskrestaurangen där! Bara att välja vad man vill ha. Bara och bara - det är inte så lätt när man inte vet vad det är för fisk och vad den kan smaka. Tur att Birgit var med - hon hade koll!


I väntan.........


som inte blev särskilt lång. Och innan fisken kom fick vi sallad och bröd. Och under tiden hann en av fiskebåtarna gå ut, fullastad med redskap.


Miljön, vädret, sällskapet, personalen och maten är alldeles perfekt!


Jag måste......Jag kan inte låta bli! Jag måste få visa den där fantastiska tallriken!


"On the house" - dessert efter maten. Rosenbladsdessert!  Rosenrosa och gott!

Fortsättning följer om dagen i Potamos..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar