tisdag 23 juni 2015

Det är mycket nu


av allt! Juni är min favoritmånad - allt är fortfarande nytt och ljusgrönt och växer med en rasande fart! I höstas satt jag några pingstliljelökar av den gamla sorten, den som doftar alldeles fantastiskt. Först nu har de börjat blomma. Såklart att jag måste ta in en av blommorna! Den fyller hela huset med sin doft........


Idag "dammsög" jag trädgården på jakt efter nya fynd. De rosa lupinerna som Elsa planterade en gång i tiden i en liten grupp blommar för fullt.


Jungfru Marie nycklar. När vi åkte var det bara en liten bladrosett........


Mycket rosa på gång..........


Våra täckodlade potatis frodas. Idag ska vi se om där finns något under blasten!


Till och med vår infart är vacker, med lupiner i alla färger!


Wow - en rosalila dröm! Backtimjan i full blom. Och den sprider sig.......


Dahliaknopp - den första! Och mitt första försök med dahlior.


Lilleken är äntligen helt utslagen.


Mitt arbetsprojekt idag - att rensa pallkragarna! Det behövdes - de var fulla med ogräs.


Men oj vad där hade växt! Jordgubbarna är jättestora och har massor av blommor och början till bär. Det är hög tid att täcka dem med bärnät om vi vill få smaka på dem själva i år. Dessutom upptäckte vi att rådjuren gillar bladen - de var avnappade både här och där. Och de eländes rådjuren gillar rosenknoppar också, förresten - de flesta är avbitna. Jag tror att jag ska sitta vakt på nätterna hädanefter..........


Gräset hade växt alldeles sanslöst mycket medan vi var borta. Tommy har haft att göra hela dagen. men framåt eftermiddagen avlöste åskskurarna varandra, så till slut fick han avsluta för idag. Fast först klippte han en gång ner till bilen..........


Chiliplantan som vi fick av Fredrik planterade jag ju i en pallkrage innan vi åkte. Jag var lite orolig för att den inte skulle klara omflyttningen, men det var tydligen inga problem! Den växer och frodas och har massor av frukter!


En vecka till kanske de behöver, våra tidiga potatis som f.ö. heter Timo. De är fortfarande ganska små. Men det var mycket under de tre stånd vi drog upp och åt till middag - mer än vi kunde äta upp faktiskt........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar