fredag 12 december 2014

10 år sedan.....

 
Så var det dags då - att hyra något att åka runt på! För det är kul, och det är billigt, och vi orkar inte gå så långt i värmen. En röd Honda Click blev det, snarlik den vi hade i byn förra vintern innan den försvann........... Och ja - vi kör väldigt försiktigt! Eller Tommy, rättare sagt. Jag bara åker med, jag.

 
Premiärturen gick till polisbåten som spolades ända hit upp under tsunamin. Det måste vara en dryg kilometer upp på land. Om bara ett par veckor är det 10 år sedan tsunamin drog in och dödade över 226.000 människor omkring Indiska Oceanen. I Thailand miste nästan 5400 livet, nästan 3000 saknas, och många tusen fler drabbades på olika sätt. Khao Lak var hårdast drabbat här i Thailand, då vågorna var större och mer kraftfulla här än på andra ställen.
Här i Khao  Lak kommer en stor minnesceremoni att hållas den 26 december, 10 år efter tsunamin,

 
här vid tsunamimonumentet. Fast vi är inte kvar här då. Men jag gissar att det blir minnesceremonier på fler ställen, bland annat på Koh Lanta där vi kommer att vara den dagen.
 
 
Så gick färden vidare till stranden. Idag klättrade vi inte i berg, utan vi tog en annan väg som vi fått tips om (tack Caroline!) och hamnade en bit längre norrut. Tur att vi hade moppe - det hade varit för långt att gå!

 
Här fanns både solstolar, parasoller och en liten restaurang. Gratis var det också. Och inga finhotell såg vi till.

 
Lugnt, så lugnt!

 
Här låg vi ett par timmar, badade, åt lite på restaurangen och njöt av livet!

 
Hur bra får man ha det egentligen?

 
Havet är blått, och grönt, och glittrande och varmt!
 
När vi kom hem lade min Mac av - det kan väl ingen ha missat vid det här laget........
I stressen över det igår kväll och idag på förmiddagen glömde jag helt bort att jag hade lagt ut lite bilder i bloggen innan vi gick ut och åt middag, och innan datorhaveriet. Det kom jag på idag, när jag började tänka efter lite. Så - detta blogginlägget skulle kommit ut igår kväll. Men det kommer nu i stället! Alltid något (sa han som fick se Åmål..) Håll tummarna för att det här ska fungera i fortsättningen - det kommer att ta tid innan jag får ordning på Macen...........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar