fredag 11 november 2011

Systrar.....

Jag fick ett mejl igår. Jag skickade det genast vidare, men texten förtjänar en plats här också. Jag vet inte var det kommer ifrån ursprungligen, men det spelar mindre roll. Sanna ord är det.........








Systrar

En ung nybliven brud hälsade på sin mamma och de satt tillsammans på en
soffa och drack is-te.
Som de satt där och samtalade runt vardagen, äktenskapet och vuxenlivets
ansvar och plikter, klirrade modern tankfullt med isbitarna mot glaset
vände en klar, vaken blick mot sin dotter och sa;

"Glöm aldrig dina systrar",  rådde hon, medan hon rörde runt bland
tebladen på botten av glaset. 
"De kommer att betyda mer för dig ju äldre du blir. Det spelar ingen
roll hur mycket du än älskar din man eller de barn du eventuellt får, du
kommer alltid att behöva systrar.. Kom ihåg att hålla kontakten med dem,
umgås med dem och gör roliga saker tillsammans med dem..
Kom också ihåg att "systrar" innefattar ALLA kvinnor. - dina väninnor,
din mor, dina döttrar och alla andra kvinnor som du har i ditt liv. Du
kommer att behöva andra kvinnor. Det behöver kvinnor alltid." 

"Vilket lustigt råd!", tänkte dottern häpet. Hon hade ju precis gift
sig!? Hon hade ju precis anslutit sig till "tvåsamheten", blivit en
stadgad gift kvinna. En vuxen! 
Nog borde väl hennes nyblivna man och den familj som de stod i begrepp
att bilda, vara alltnog för henne hädanefter? Hennes mening i livet..

Men hon lyssnade till sin mammas råd och höll kontakten med sina systrar
och för varje år knöt hon fler och fler nya vänskapsband med nya
kvinnor. Efterhand som åren flöt förbi kom gradvis till insikt över vad
hennes mamma hade menat med sitt råd. Emedan tidens tand och naturens
mysterier gör sitt med en kvinna, är det hennes systrar som står stadigt
kvar och hjälper henne minnas vem hon är.
Så efter mer än 50 års leverne i denna värld hade denna kvinna lärt sig
följande och detta säger allt;

Tiden passerar
Livet sker
Distans separerar
Barn växer upp 
Jobb kommer och går
Så gör även kärlek
Män gör inte vad de borde göra
Hjärtan brister 
Föräldrar dör
Kollegor glömmer tjänster man gjort
Karriärer avslutas 

MEN.

Systrar finns där, oavsett hur lång tid eller hur många mil det finns
mellan er 
En väninna är aldrig längre borta än att hon finns där om du behöver
henne

När du vandrar på din ensamma väg och kämpar med livets mödor, kommer
kvinnorna i ditt liv att gå där bredvid dig, peppa dig och be för dig,
göra dina bördor lättare och vänta på dig vid vägens slut
Om det blir nödvändigt kommer de att hjälpa dig dra ditt tunga lass och
även bära dig sista biten om det behövs 
Väninnor, döttrar, dotterdöttrar, sondöttrar, svärdöttrar, systrar,
svägerskor, mödrar, mor och farmödrar, mostrar, fastrar, syster och
brorsdöttrar, kusiner och alla annan släkt och familj;

Världen skulle inte bli densamma utan kvinnor, starka, modiga kvinnor.
När vi inledde detta äventyr kallat "systerskap", hade vi ingen aning
om de vilken ofantlig glädje men även sorg
som låg framför oss. Ej heller visste vi hur mycket vi skulle behöva
varandra. 
Varje ny dag behöver vi fortfarande varandra. Tillsammans är vi starka.

Skicka detta vidare till alla kvinnor som skänker mening åt ditt liv.
Jag gjorde just det! Kort och gott;

Det finns mer än tjugo änglar i denna värld.
Tio sover fridfullt på molnen, nio leker glatt. 
Och en läser just sin e-mail.  

4 kommentarer:

  1. Mycket kloka ord . Kram Marita

    SvaraRadera
  2. Tack kära syster för att du delade med dig av dessa sanna och tänkvärda ord ❤️

    SvaraRadera
  3. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    SvaraRadera